Befektetés egy Jobb Jövőbe

Milyen környezetbarát autót érdemes venni? (Várom az ötleteket!)

2015. július 07. - Faluvégi Balázs

Az elmúlt hónapokban nagyon sokat elemeztem az elektromos, illetve alternatív hajtású autópiacot. Egyrészt azért, mert gyorsan növekvő, de még inkább hatalmas lehetőségek előtt álló területről van szó. Másrészt pedig azért, mert környezetvédelmi szempontból egy sok tekintetben nagyon hasznos szegmensről beszélhetünk, hiszen a károsanyag kibocsátás mértéke ezeknél jóval kisebb (hibrid, plug-in hibrid), vagy akár ez egyenlő a nullával (elektromos hajtás), legalábbis az üzemeltetésük idején. Persze a teljes élettartam alatti energiafelhasználást is meg kell nézni, és az elektromos vagy részben elektromos hajtás esetén a fogyasztó háttere és egyéb energiafelhasználási döntései sem tekinthetőek jelentéktelennek. 

electric-car-logo.jpg

Peter Lynch, rekord eredményeket felmutató amerikai részvényportfólió menedzser volt arról híres, hogy az elemzés során a lehető legmélyebben kielemezte a részleteket és vásárlóként is felmérte a terepet. Például amikor szállodaláncok részvényeit elemezte, bejelentkezett ezekbe egy-egy éjszakára és az összes szolgáltatást kipróbálta, a szobapincértől a parkoláson át a concierge-t, de még az ágyakon is ugrált, hogy megnézze azok minőségét. A példáját követni igyekezvén, mi mást is tehettem volna :), mint hogy én is kipróbáltam tavaly Tesla S-t, egy kicsit vezettem Nissan Leaf-et, számos hibrid autót is. Idén, ezen a blog-on is írtam az ágazatról.

Mindezek során akarva-akaratlanul (de persze sokkal inkább akarva), az autók tulajdonságai között is elmélyedtem. Egyre inkább meggyőződésemmé válik, hogy érdemes környezettudatos megoldásra váltani, és ezek nagy része ma már elérhető azoknak, akik új vagy akár használt autó vásárlását fontolgatják a közeljövőben. Ezért én is komolyan gondolkozom azon, hogy kevésbé szennyező módon közlekedjek, ez már csak azért is kötelességem, mert éppen egy olyan Blog-ot írok, amely arra ösztönzi az embereket, hogy Társadalom- és ami itt még fontosabb: Környezettudatosan fektessenek be (SRI). Ha pedig így tesznek, akkor érdemes az élet más területein is így gondolkozniuk, ami a közlekedésüket is lefedi. Magam is hasonlóan kell hogy gondolkozzak, de a változtatás nem olyan egyszerű. Az autózásban a környezettudatosság kérdése sem feltétlenül átlátható, és számos gyakorlati szempontot is mérlegelni kell. Például évek óta hibrid autóval járok, amely az autó tudásához és erejéhez mérten mérsékelt károsanyag kibocsátást mutat fel, de az új, egyre szigorúbb normáknak megfelelő kínálatot elnézve egyre kevésbé tartozik a kevéssé szennyezők közé.

Ugyanakkor az SRI általam képvisel filozófiájához az is hozzátartozik, hogy nem kell lemondani az életmód egyetlen eleméről sem, csupán tudatosabban, pazarlás nélkül, a technológia által ma már elérhető megoldás által kell kialakítani életünket (és befektetési portfóliónkat is). Hogyan tehetjük meg ezt autózásunk és még tágabban megnézve: közlekedésünk során? A választ én sem tudom biztosan, ezért is fordulok a Blog olvasói felé. 

Kíváncsi lennék bárki véleményére, hogy milyen autóval érdemes járni, ha környezettudatosan gondolkozunk?

Persze mindenki élete és közlekedési szükségletei, igényei mások, ezért jobb híján, de a konkrét példa kedvéért itt a sajátomat vetem fel, ami azért nem üt el a nagy átlagtól. Nézzük meg tehát, hogy mit kell tudnia annak az autónak, amivel nekem kell járnom.

- Hétköznaponként 30-80 km-t járok városban, elővárosban.

- Havonta 4-6 alkalommal 100-300 km-t teszek meg egy-egy nap során országon belül.

- Ezen esetekben gyakran járok földutakon, amelyekhez nagyobb hasmagasság, részbeni (pl. elektromosan szabályzott, vagy bekapcsolható) négykerékhajtás ajánlott.

- Évente 4-5 esetben hosszabb, külföldi, akár többezer kilométeres utat is megteszek, szinte minden esetben nyugat felé, fejlett országokban.

- Arra sajnos jelenleg nincs lehetőségem, hogy órákat várjak töltésre egy-egy ilyen út alkalmával.

- Az autóban legalább négy fő részére kényelmes, hosszútávú utazáshoz szükséges hely kell.

- Legalább 400 literes, jól kialakított csomagtér kell, amit a hátsó ülések gyors lehajtásával minimum 1000 literesre lehet bővíteni.

- Alapvetően szeretek dinamikusan vezetni, fontosak a teljesítményadatok. Ugyanakkor ez inkább preferencia, és nem alapfeltétel.

- Szintén preferencia, hogy az autó alapjáraton minél csendesebb, vagy akár hangmentes legyen, és haladás közben se legyen hangos, főleg a környezetet ne terhelje a kiadott hang által.

- Tekintettel arra, hogy mivel foglalkozom, szeretném kifelé is mutatni, hogy környezettudatosan gondolkozom. Nagyon fontos, hogy ez semmiképpen sem pózolás lenne, ténylegesen minél inkább valóban hasznos, vagy lehető legkisebb mértében káros megoldást keresek, de fontos hogy ez látsszon is.

- Nemcsak az autó használat közbeni károsanyag kibocsátása a fontos szempont, de a teljes életciklus általi környezetterhelés minimalizálása is (gyártás, szállítás, használt alkatrészek kezelése, stb.) 

Tényleg bármilyen ötlet, javaslat, megoldás, felvetés, kérdés, stb. érdekel. Alternatív hajtás, közlekedés megoldása más módon, akár részben, hibrid, plug-in hibrid, hidrogéncella, teljesen elektromos, kibocsátás költségének offset-elése, stb-stb-stb. Akit érdekel a témakör, és van meglátása, ne kíméljen, küldje nyugodtan.  

giphy.gif

Várom tehát az ötleteket, javaslatokat, kérdéseket lent a kommentekben, Facebook-on (ehhez tartozó külön bejegyzés kommentjeiben vagy akár privát üzenetben), email-en (faluvegi@bluemorphoinvestments.hu).

Fenntartom a jogot, hogy ezekből később - név megjelölése nélkül - idézhetek. Mindenkinek válaszolok, és a döntés előtt egy összefoglaló bejegyzést is közzéteszek, de minderre hagyok időt, és ezt csak valamikor augusztus folyamán fogom közzétenni. 

Előre is nagyon köszönöm mindenki segítségét! 

 

Faluvégi Balázs

A bejegyzés trackback címe:

http://bluemorphoinvestments.blog.hu/api/trackback/id/tr157548100

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

Nincsenek hozzászólások.