Befektetés egy Jobb Jövőbe

A fenntarthatósági indexek fenntarthatatlanságáról a Volkswagen dízel-botránya kapcsán

2015. szeptember 28. - Faluvégi Balázs

A múlt hét hatalmas szalagcímes botránya volt, amikor a Volkswagen-ről kiderült, hogy olyan szoftvert építettek be egyes dízelüzemű gépjárműveikbe, amelyek a hivatalos kibocsátási tesztet felismerve a valósnál egy nagyságrenddel kisebb nitrogén-oxid mennyiséget ereget a levegőbe. A csalást egyértelműen a mérés kijátszására alkalmazták, ezt a cég az ügy kippattanását követően azonnal elismerte, és napokon belül a vezérigazgató lemondásával támasztotta alá. „Tudjuk, hogy rosszat tettünk” – volt szinte szó szerint az üzenet, és a cégcsoport most már csak a kárenyhítésre törekedhet, tagadásnak semmi helye. A piacok hatalmas zuhanással büntették meg a részvényeseket, akik 29%-ot, mindösszesen kerekítve 24 milliárd eurót veszítettek egyetlen hét leforgása alatt, és nagyon úgy fest, hogy a vesszőfutásnak még nincs itt a vége. Az jelenleg nagyon valószínűnek látszik, hogy a közvetlen gazdasági kár nem lesz ekkora, és ha az újonnan létrejött értékeltségi szinteket vizsgáljuk, még a fenti hatások diszkontját figyelembe véve is egy nagyon olcsón árazott részvényt látunk. Persze csak akkor, ha csupán a száraz üzleti szempontokat vesszük figyelembe. (A témakörről kétszer is írtunk a Facebook oldalunkra: itt és itt.) vw_lies.jpg

A világ azonban megváltozott és egy világszerte ismert és elismert márkaneveket tartalmazó vállalattól mára komoly társadalmi és környezetvédelmi felelősségvállalást is elvárnak, az összes stakeholder között a befektetők is. Az árfolyam zuhanása mögött az ebben lévő bizalom elvesztése is jó alaposan közrejátszik és így nem véletlen, hogy egyelőre kevesen mertek belekapni a zuhanó késbe. Az ügy tehát jóval túlmutat a klasszikus részvényesi értéken. A bizalomvesztés mértéke így tehát még inkább beszédes, főként éppen azért, mert az ESG (Környezetvédelmi, Társadalmi és Felelős Vállalatirányátási) szempontok alapján a cégben sokan a jelek szerint túl sokat láttak bele.

A Volkswagen az utóbbi években szinte folyamatosan a legjobbak között volt a CSR (Vállalatok Társadalmi Felelősségvállalása), SRI (Társadalom- és Környezettudatos Befektetések), és Sustainability (Fenntarthatóság) listákon, gyakran a szaksajtó is pozitív példaként hozta fel a céget. Ennek minden bizonnyal vége, de a kiváló értékelések mélyen beleégtek a befektetők tudatába. A CSRHub adatbázisa - amely több mint 398 adatforrás alapján ad kiértékelést nagyvállalatokról – a Volkswagen-t környezetvédelmi szempontból nemcsak a „Jó” kategóriába sorolja, hanem az elmúlt 5 évben a teljes képet tekintve folyamatosan a legjobb 25%-ba sorolja az összes cég közül. Sőt, az elmúlt két évben két olyan negyedév is volt, amikor egyenesen a legjobb 10%-ba került a német autóipari óriás. Ez önmagában meglepő a történtek utólagos tudatában, de van ennél a fiaskónál sokkal rosszabb is.

screenshot_2015-09-28_23_04_36.pngA Volkswagen ugyanis büszke tagja a Dow Jones Sustainability indexeknek, legyen szó a teljes világot, vagy akár Europát lefedő mutatókról. A tőzsdei berkekben fogalomnak számító Dow Jones ezen indexeit egy svájci céggel, a RobecoSam-el együttműködésben készíti el. Az általuk elvégzett teljes iparági elemzés szerint a Volkswagen AG nemcsak egy kiváló cég fenntarthatósági szempontból (a 100-ból minden kategóriában legalább 85-öt el is értek), de nincs olyan autógyár, amelyik jobb eredményt érne el a német „népautó” konszernnél. Az elemzők szerint a „Volkswagen cégkultúrájának alapköve a fenntarthatóság”, továbbá a cég „2014-ben új kutatás és fejlesztésbe fogott, amely 2019-ig folyamatosan (...) környezetbarátabb termékeket fog nyújtani”. Tanulságos sorok ezek a múlt hét eseményei tükrében.

screenshot_2015-09-28_23_05_03.pngMindezek után hogyan vegyen komolyan bármit is egy SRI befektető, ha a legfontosabb index egyik leginkább ajnározott tagjáról is egy kifejezetten aljas, a környezetvédelmi hatóságokat nagyüzemben, és külön célra fejlesztett eljárásban szándékosan vezeti félre? Olyan érzés lehet ez egy felületesebb környezettudatos befektetőnek, mintha Teréz Anyáról derülne ki, hogy gyerekmunkásokkal gyártatott volna gránátokat egy kalkuttai alagsorban.

385411-111217-new-leak-cartoon.jpg

A válasz sokkal egyszerűbb, mint hinnénk, ugyanakkor kijózanító is egyben. Az olyan autóipari vállalatok, amelyek belső égésű motorokkal ellátott autókat gyártanak elsősorban, nem kerülhetnek fel semmilyen pozitív szűrésű listára. Az már csak megsvanyodott hab a keserű tortán, ha az adott cég az összes etikai szabályt felrúgva még meg is tévesztik a hatóságokat káros anyagot kibocsátó termékük kapcsán. 

Ne áltassuk magunkat. Attól, hogy egy cég tesz az energiahatékonyságért, többmillió eurót utal át környezetvédelmi célokra, felpakol napelemeket az irodák tetejére, még nem feltétlenül lesz hasznos társadalmi szempontból. Félreértés ne essék: minél többet tesz valamely szervezet a környezetvédelem érdekében, annál jobb, de ettől még a teljes cég tevékenysége nem lesz hasznos. Amit minden esetben nézni kell, az a vállalat alaptevékenysége, és annak ellátása gyakorlati oldalról, ESG alapon vizsgálva. Amennyiben ez károkat okoz, akkor a jobb esetben is keletkező profit még a legnagyobb jóindulattal sem fogja tudni ellensúlyozni a negatív hatásokat. A látszatintézkedések, vagy a káros hatások finomítása ma már nem elég. Az emberiség a jövőjét teszi fel egy kétes kimenetelű szerencsejátékon, és csak a pozitív kimenetel erősítése számít.

unbenannt2.pngHa van alternatíva, akkor a valóban „fenntartható”, de még jobb szó, hogy SRI szempontból hasznos befektetést válasszuk. Az autóipar esetén jelenleg egyetlen ilyen gyártó van: a Tesla (és itt természetesen még nem hoztuk szóba akár az ESG kritériumrendszer másik két tagját, vagy az igencsak merész árazást). Ha pedig nincs ilyen cég, akkor nincs más választásunk, mint nem befektetni az adott ágazatba. Ezért az aranybányász cégeknek, integrált olajipari vállalatoknak, szénnel foglalkozó vállalatoknak például semmi helye semmiféle SRI listán. Nem véletlen, hogy ágazatok alapján mi is rangsorolást végeztünk.

Még egy fontos megjegyzés. Nagyon sokan elkövetik azt a hibát, hogy a fenntarthatóságot egyfajta általános fogalomként használják akár csak a környezeti hatások oldaláról, de gyakran akár a teljes SRI spektrum oldaláról is. Jól mutatja ezt és a területen lévő felületességet, valamint zavart, hogy a Dow Jones is hasonló tematikájú, feljebb már említett indexét is Sustainability Indexnek nevezte el. Pedig a fenntarthatóság csupán egyetlen aspektusa a teljes problémakörből kivezető útnak. Ha egy rendszer, termelési folyamat fenntartható, az csak annyit jelent, hogy az output-ok környezeti oldalról nem falják fel az input-ok forrását, vagy merítik ki ezek esetlegesen véges mennyiségét. Az SRI és általában is a Társadalom- és Környezettudatosság ennél sokkal többről szól, így a környezet teljes védelmét, és az összes stakeholder, illetve tágabb körök életminőségének javítását is ide kell érteni. Ha nem ezen filozófia alapján gondolkozunk, akkor az oly sokszor hangoztatott fenntarthatóságnak sincs semmi értelme.

 

Faluvégi Balázs

A bejegyzés trackback címe:

http://bluemorphoinvestments.blog.hu/api/trackback/id/tr237857314

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

Nincsenek hozzászólások.